Twee Groningse onderzoekers ontdekten dat in educatieve kinderboeken over ADHD altijd wordt gesteld dat het een medische aandoening is die is op te lossen met pillen. Dit terwijl er tal van andere factoren zijn aan te wijzen als oorzaak voor ADHD. De voorlichting over ADHD is eenzijdig, vinden ze.
Linda Foget en Caroline van Haeringen van de Rijksuniversiteit Groningen vinden het niet goed dat kinderen opgroeien met het idee dat ze een aangeboren hersenziekte hebben. Want wat doet dat met je? Terwijl het misschien niet eens waar is?
Geen afwijking hersenen ADHD
De onderzoekers onderzochten onder leiding van dr. Laura Batstra wat staat geschreven over ADHD in Nederlandse educatieve kinderboeken. Hun conclusie: De informatie over ADHD (Aandachtstekortstoornis met Hyperactiviteit) in kinderboeken is onjuist, achterhaald en onvolledig.
In vrijwel alle onderzochte kinderboeken wordt eenzijdig de biomedische visie op ADHD weergeven. Deze visie gaat er van uit dat het een chronische hersenziekte is, die met medicatie behandeld moet worden. Maar wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat er geen verschil is tussen de hersenen van kinderen met of zonder hyperactief gedrag en concentratiemoeilijkheden.
Natuur goed voor ADHD
In de kinderboeken is geen aandacht voor andere mogelijke oorzaken van ADHD zoals armoede, overbelaste ouders en leerkrachten en de prestatiemaatschappij. Of voor andere oplossingen dan pillen. Zo kunnen de symptomen van ADHD verminderen bij kinderen die regelmatig spelen in de natuur.
Medicatie aangepraat
De onderzoekers maken zich zorgen over wat het met kinderen doet als ze opgroeien met de onterechte aanname dat ze een hersenziekte hebben.
‘De kinderboeken zetten het kind en zijn hersenen steevast neer als de oorzaak voor de problemen die er zijn’, waarschuwt dr. Laura Batstra. ‘Zo wordt kinderen met een diagnose ADHD ten onrechte aangepraat dat ze een chronische hersenziekte hebben waar ze pillen voor moeten slikken.’
In haar boek ‘ADHD: Macht en Misverstanden’ brengt ze alle wijdverbreide en hardnekkige misverstanden over ADHD in kaart. Ze pleit voor eerlijke voorlichting, niet alleen aan ouders en leerkrachten, maar zeker ook aan kinderen zelf.
Bekijk hier een preview van ‘ADHD: Macht en Misverstanden’ door Laura Batstra.
Bestel hier het boek ‘ADHD: Macht en Misverstanden’ door Laura Batstra.
Fotocredit: Pillen door Brendon Glesbrecht, gepubliceerd onder Creative Commonslicentie.
2 gedachten over “Voorlichting ADHD eenzijdig”
Ik vind dit ook nogal een eenzijdig praatje.
Hier heb je het over kinderen die door omstandigheden (armoede enz) symptomen van ADHD laten zien. Wat niet wil zeggen dat ze het hebben. Net als dat iemand autistiform gedrag kan hebben omdat ze geen grip hebben op hun leven en dat op die manier terug proberen te krijgen.
Ik vind de visie van dr Russel Barkley een mooie op ADHD. Het is een vertraging in de ontwikkeling van de executieve functies, waardoor de beperkte criteria uit de dsm naar voren komen. Gebrekkige concentratie, gewiebel, gefriemel enz.
Hij pleit dan wel voor medicatie waar ik een andere mening over heb, maar in zijn omschrijving van ADHD herken ik zeker mijn oudste. En die herkenning heb ik niet met de criteria uit de dsm. Dat buitenspelen goed is voor alle kinderen weet inmiddels iedereen.
Er zijn andere middelen dan medicatie om je kind te ondersteunen, maar elke dag een uur wandelen/spelen met je kind in het bos haalt de ADHD niet uit een kind.
Het gaat in het onderzoek om de voorlichting over ADHD in kinderboeken. De onderzoekers stellen dat de focus ligt op biomedische oorzaken, terwijl dat volgens hen niet bewezen is. Je maakt hier een onderscheid tussen symptomen (gedrag) en het daadwerkelijk hebben van ADHD. Interessant! Welke middelen anders dan medicatie weet je nog meer?