Gastblog
Creativiteit betekent voor veel mensen knutselen, tekenen, schilderen of beeldhouwen. Toch is creativiteit veel breder. In deze knutselactiviteit gaan we complimenten geven!
In onze volwassen wereld gebruiken we veel creativiteit. Inspelen op onverwachte situaties, oplossingen bedenken voor problemen van jezelf of een ander, iets waardevols produceren en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Dit is allemaal creativiteit. Ik wil ouders inspireren zodat zij met hun kinderen kunnen gaan ontwikkelen, ontdekken en creëren.
Vandaag deel ik een knutselidee met je voor kinderen in de groepen 3, 4 en 5. Maar ook kleuters of oudere kinderen kunnen zich hier uren mee vermaken.
Deze opdracht heeft als doel complimentjes geven aan jezelf en elkaar. Geniet, doe mee en volg de kinderen.
Talenten
Voor dit knutselidee heb je nodig:
- Verf
- Kwasten
- Papier
Bespreek samen met de kinderen wat talenten zijn. Neem de kinderen mee in jouw verhaal. Dat kan als volgt: ‘Iedereen heeft talenten. Sommige kinderen kunnen heel goed voetballen of tennissen, andere kinderen kunnen heel goed een salto op de trampoline maken of een koprol in de gymzaal doen. Ik ken ook iemand die heel snel kan fietsen en iemand die heel goed kan hinkelen. Dat zijn talenten. Die vertellen je iets over wat iemand goed kan.
Sommige kinderen zijn heel lief en aardig. Sommige kinderen kunnen heel goed helpen of ze moedigen iemand aan. Ik ken iemand die heel geduldig en rustig is en iemand die heel vrolijk en blij is. Dat zijn ook talenten. Die vertellen je iets over hoe iemand is’.
Geef hier je eigen woorden aan of lees bovenstaande tekst voor. Geef je eigen creativiteit hierin de ruimte.
Teken jezelf
Nu gaan we aan de slag. Alle kinderen mogen bij hun papier gaan staan. Als eerste mogen ze zichzelf tekenen. Maar ze mogen zichzelf tekenen met 5 armen. Vooruit, 4 of 6 armen mag ook. Zorg dat er nog wel voldoende ruimte aan de buitenkant is.
Het kind heeft nu armen en handen aan de linkerkant en armen en handen aan de rechterkant geschilderd. Als dat is gelukt, mag je de kinderen de volgende opdracht geven:
Teken nu in elke hand een talent. Jouw talenten. Wat kun je heel goed? Wat voor eigenschappen heb je?
Aan de linkerkant mogen de talenten die iets vertellen over wat je goed kunt. Kun je bijvoorbeeld goed handballen? Dan kun je een handbal tekenen. Of misschien kun je goed tekenen, dan kun je jezelf een potlood geven.
Daarna mag je aan de rechterkant de talenten tekenen die iets vertellen over je eigenschappen. Dus over hoe je bent. Als je heel lief bent, dan kun je misschien een hartje tekenen. Misschien kun je zelf nog iets moois bedenken?
Geef kinderen de vrijheid. Ze kunnen grenzeloos aan de slag met hun eigen kunstwerk. Je kunt ze motiveren door te vertellen welke talenten jij vindt dat ze hebben. Geef ze complimentjes over het proces, zoals ‘Wat passen die kleuren mooi bij elkaar, dat heb je goed uitgezocht’ of ‘Dat is een prachtig talent!’.
Elkaar tekenen
Deze opdracht is ook super leuk om voor elkaar te doen. Geef de kinderen allemaal een partner en laat hen bovenstaande opdracht nogmaals uitvoeren, maar nu schilder je iemand anders met 5 armen en handen. Je schildert iemand anders, en tekent er zijn of haar talenten bij.
Zo worden prachtige complimenten gegeven en talenten benoemd. En daarnaast worden er prachtige schilderen gecreëerd. Schilderijen om op te hangen, in te lijsten en te bewaren.
Hopelijk heb ik je geïnspireerd en gemotiveerd om te gaan creëren, samen met je kind(eren).