Gastblog
Creativiteit is erg belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Een kind leert, heeft plezier en verwerkt gebeurtenissen door middel van spel, tekenen of knutselen.
Mijn doel is zoveel mogelijk ouders te inspireren door creatief bezig te zijn met kinderen. Zodat zij waardevolle knutselwerkjes kunnen maken met hun kind, herinneringen kunnen maken en kinderen op deze manier kunnen helpen zichzelf te zijn.
In deze blog richt ik me op de kleuters. Kinderen van vier, vijf en zes jaar oud. Maar denk vooral out of de box en buiten de lijntjes. Deze oefeningen zijn ook heel toepasbaar voor jongere en oudere kinderen. Zelfs met een groep volwassenen is dit een erg leuke opdracht.
Ik wil een knutselidee met je delen waarbij samenwerking belangrijk is. Het is leuk als je dit met een groepje kinderen kunt doen. Zo niet, doe dan zelf mee en geniet van het proces en je eigen creativiteit. Nogmaals, het doel is samenwerking. Geniet, doe mee en volg de kinderen.
De bloemenzee
Voor dit knutselidee heb je nodig:
- Verf
- Kwasten
- Papier
Geef alle kinderen papier, verf en een kwast.
Stap 1
We gaan starten met stap 1: schuif alle stoelen aan de kant en ga, met het papier voor je, om een tafel staan. Elk kind kiest één kleur. Dat is de kleur die het kind in de eerste stap bij zich houdt.
De eerste opdracht is:
- Teken een stip
Als elk kind dat heeft gedaan, ga je iets opvallends en verrassends doen. Iets wat kinderen niet verwachten, maar wat het des te leuker maakt. Je mag de kinderen vragen één plekje door te draaien, met de klok mee.
Je zult verwarring zien bij de kinderen. In het begin zal er misschien chaos ontstaan, maar laat ze – met jouw hulp – samenwerken. Als elk kind een plekje heeft doorgedraaid, kun je onderstaande opdrachten één voor één geven. Na elke opdracht draaien de kinderen een plekje door.
- Teken nog een stip.
- Teken een iets grotere stip.
- Teken een hele grote stip. Strek je arm maar uit.
- Nu wil ik een cirkel zien.
- Teken een nog grotere cirkel.
- Nu wil ik de allergrootste cirkel van de hele wereld zien! Een cirkel die maar net op het blad past.
- Kan hij nog groter?
- Oké, houd je kwast boven het papier. Ik tel tot drie en dan mag je de kwast laten vallen. 1,2, 3. NU!
- Dat doen we nog een keer, maar dan met je ogen dicht. Ik tel tot drie. 1, 2, 3. NU!
- Teken een stip op een stip.
- Teken 3 stippen in de hoek.
- Teken een streep om een cirkel.
- En nu stippen in een cirkel.
- Een cirkel om een cirkel.
- Teken een cirkel in een cirkel.
- Nu komt een moeilijke opdracht; teken een spiraal (tip: doe voor wat een spiraal is).
- En de laatste opdracht, teken stippen om een cirkel.
Vond je het leuk? En de kinderen? Je mag de kinderen vragen nog één ding toe te voegen. Iets wat ze leuk of belangrijk vinden om erbij te tekenen. Misschien is het een stip, misschien een driehoek of een streep. Alles mag. Laat de kinderen daarin hun creativiteit uiten.
Stap 2
Dan gaan we verder met stap 2: neem de kinderen mee in je fantasie. ‘Stel je voor, je loopt in een prachtige tuin met heel veel gras. In het gras groeien wel honderden bloemen. Ronde bloemen, bloemen met stippen, bloemen met strepen, bloemen met een spiraal, grote bloemen of misschien hele kleine bloemen. Ruik je de bloemen? Ze ruiken heerlijk! En kijk eens, jij hebt samen met de andere kinderen een bloemenzee gemaakt. Wauw, wat is hij prachtig geworden! Maar, hij is nog niet helemaal af. Sommige bloemen hebben nog geen steeltje of stengel. Sommige bloemen hebben nog geen blaadjes. Kun jij jouw bloementuin afmaken?’
Geef hier je eigen woorden aan of lees het voor. Geef je eigen creativiteit hierin de ruimte.
Compliment
Als de kinderen klaar zijn geef ze dan een compliment over het proces en liever niet over het eindresultaat. Benoem bijvoorbeeld hoe goed ze hebben samengewerkt, dat ze elkaar hielpen of dat ze erg geconcentreerd waren.
Benoemen dat de tekening mooi is, vinden kinderen fijn, maar dit is minder waardevol en zullen kinderen minder lang onthouden.
Ook is het heel leuk om de kinderen elkaar een compliment te laten geven. Begeleid hen hierin.
Geef de tekening uiteraard een mooie plek in huis. Tijdelijk aan de deur of ingelijst aan de muur.
Hopelijk heb ik je geïnspireerd en gemotiveerd om te gaan creëren, samen met je kind(eren). Of misschien wel met je gastouderkindjes of groep.