Verse groentefriet

Verse groentefriet

Groentefriet is een lekkere oplossing voor wie zijn kinderen niet aan de groenten krijgt. Vette vingers en gezond!

Wat heb je nodig voor deze groentefrietjes?

Voor twee personen:

  • 500 gram naar keuze pastinaak, pompoen, winterwortel of peterseliewortel, zoete aardappel, courgettes en paprika
  • Kokosolie of olijfolie
  • Zout en kruiden

Wat pompoen betreft: niet alle kinderen houden van de sterke smaak van pompoen. Een alternatief is dan de butternut pompoen, die heeft een subtielere smaak dan de oranje pompoen.

Hoe maak je de groentefrietjes?

  • Maak alle groenten schoon en snijd deze in lange reepjes van 1 of 2 centimeter dik. De pitten van de pompoen kun je drogen en roosteren of zaaien.
  • Verhit in een wok een laag kokosolie of olijfolie van zo’n 2 centimeter. Het is heet genoeg als een puntje groente begint te sissen (even erin dopen om te testen).
  • Leg dan de reepjes groenten er in delen in. Houd eventueel de pan scheef en schep de olie over de groenten zodat ook de bovenkant wordt gebakken.
  • Laat de groenten bakken totdat ze echt goudbruin zijn. Schep ze dan uit de olie en laat ze uitlekken op keukenpapier.
  • Bestrooi met wat zout en kruiden.

Variatie in de oven:

  • Verwarm de hetelucht oven voor op 220 °C. Leg een bakpapier op het rooster (geen dichte bakplaat gebruiken.)
  • Besprenkel de groentestaafjes met wat olie en verdeel ze gelijkmatig. Ze mogen niet op of tegen elkaar aan liggen. Plaats het rooster in het midden van de oven en bak ongeveer 14 minuten, totdat de groentefrietjes lekker krokant zijn.
  • Eventueel halverwege omdraaien.

Serveer met een groene salade en mayonaise. Om je vingers bij af te likken!

Chantal is journalist en fotograaf en werkt daarnaast als pedagogisch medewerker en NME-er. In het magazine www.oudersvannature.nl worden haar liefde voor kinderen, natuur en communicatie verenigd.

,

No comments yet.

Leave a Reply

error: Content is protected !!