Gastblog
Bewegen en muziek maken zijn goed voor de ontwikkeling van de hersenen. Kinderen hebben veel baat bij muziekles, zingen en dansen. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.
Het brein van kinderen is enorm in ontwikkeling. Zingen of het bespelen van een instrument zorgt ervoor dat er nieuwe verbindingen tussen de hersendelen worden aangelegd. Als je zingt en tegelijkertijd nadenkt over wat je zingt én meedanst op het ritme van het liedje, worden je hersens volop aan het werk gezet.
Daarnaast raakt muziek je en daarmee draagt bij aan de emotionele ontwikkeling.
Iedereen kan zingen
Veel ouders geven aan zelf niet creatief te zijn en niet te kunnen zingen. Ze doen dit dan ook niet. Dat is jammer! Ik ben er namelijk van overtuigd dat IEDEREEN kan zingen.
Het maakt niet uit of je vals zingt of niet. Voor kinderen is het heel vertrouwd en fijn als ze worden gestimuleerd om samen te zingen en te dansen.
In deze blog vertel ik je in 5 stappen hoe jij zelf een muziek kwartiertje met je kind(eren) kunt invullen. Het zijn 15 minuten waarin je kind al zingend ook nog iets leert!
Stap 1: kies een onderwerp
Dat kan bijvoorbeeld de volle maan zijn.
Een volle maan is zoiets alledaags en gewoons dat het juíst leuk is om er iets over te weten te komen. Wat kun je je kind(eren) zelf vertellen over de volle maan? Schrijf het in steekwoorden eventueel op een papiertje voor jezelf.
Stap 2: vertellend zingen
Als je iemand iets vertelt over de volle maan, begin je meestal gewoon te praten en heb je al snel een volzin te pakken. Bij het zingen van een liedje is het niet anders. Je begint dan diezelfde zin verhalend over te brengen maar dan met een melodie. Begin gewoon te zingen wat er in je opkomt! Al zijn het maar 3 woorden en hebben ze alledrie een andere klank: goed!! Herhaal de woorden en je kind zal mee gaan zingen.
Ben je toch niet helemaal zeker van je zaak en zoek je wat inspiratie? Ik heb hier 3 voorbeelden opgenomen van wat er in mij opkwam toen ik over de volle maan ging zingen:
Voorbeeld 1:
Voorbeeld 2:
Voorbeeld 3:
Stap 3: herhaal de melodie
Probeer altijd de melodie van je eigen bedachte zinnetje melodieus te herhalen. Maak het niet te ingewikkeld! Zing iets simpels dat je makkelijk kunt herhalen als je dat zou willen.
Als dit steeds maar niet lukt is er een hele simpele oplossing: neem je stem op. Dat kan vaak heel gemakkelijk met een dictafoon app op je smartphone. Zo kun je terugluisteren wat je had bedacht en dan is het een kwestie van herhalen.
Als ik mijn voorbeeld 2 herhaal, klinkt het dus zo:
Stap 4: jij bent het voorbeeld
Hoe enthousiaster jij bent, hoe enthousiaster kinderen worden. Hoe rustiger jij gaat zingen, hoe rustiger zij zullen meezingen. Het is belangrijk dat je bij het zingen bewegingen maakt die hetgeen je zingt benadrukken. Dus in het voorbeeld van “Oooh …. mooie maan!” kun je dus een grote cirkel in de lucht tekenen of je armen geopend houden terwijl je naar de lucht kijkt en een grote vrolijke grimas trekt. Óf draai bijvoorbeeld een rondje om je as.
Stap 5: vraag je kind(eren) om input
Kinderen hebben een rijke fantasie en staan te popelen om hun eigen verhalen met je te delen. Vraag ze naar hun ideeën over het onderwerp of als ze vragen stellen, kun je die al zingend beantwoorden.
Je kunt het idee dat je kind heeft geopperd (en vaak niets direct me het onderwerp te maken heeft) in je lied verwerken zodat hij/zij gehoord wordt en het eigen idee terugkomt in jouw lied. Daarna zingen jullie samen, herhalend en dansend.
Go with the flow
Hopelijk heb je iets aan deze tips en durf je meer en meer je eigen creativiteit met je kind(eren) te delen. Logica brengt je van A naar B, maar verbeelding brengt je overal. Durf als Alice in Wonderland te zijn en je over te geven aan de ideetjes die vanzelf in je opkomen. Veel plezier!