Nieuw onderzoek naar het effect van tablets op jonge kinderen

kinderen en tablets

Zeg eens eerlijk: zet jij je kleuter of peuter weleens achter een tablet? Er is weinig bekend over de effecten van online kinderspelletjes en kinderfilmpjes. De Universiteit Leiden startte daarom een onderzoek naar de gevolgen van online media.

Wie ooit een kind op een tablet of smartphone online kinderspelletjes of puzzels heeft zien spelen, weet hoe verbazingwekkend behendig kinderen kunnen zijn met digitale middelen. De peuters en kleuters anno nu zijn geboren in een wereld vol swipen, klikken en appen. Voor kinderen is het gebruik van tablets en mobieltjes heel normaal, ze weten niet beter dan dat ie deel uitmaken van het dagelijks leven. Uit onderzoek blijkt dat in 83% van alle gezinnen met jonge kinderen een tablet aanwezig is. Maar de wetenschap heeft vragen over de effecten op jonge kinderen van deze blootstelling aan smartphones, iPads en andere tablets.

Nog altijd veel papieren media

Uit het Ienie Mienie Mediaonderzoek van Mediawijzer (2018) blijkt dat in bijna alle gezinnen met jonge kinderen een mobiel of smartphone aanwezig is. In 83% van de gevallen is er ook een tablet aanwezig. Kinderen kijken vooral naar online kinderfilmpjes. Zo zijn de als peuterfilmpjes de Nijntjefilmpjes erg populair.

Nu zijn ook niet-digitale media nog aanwezig in de gezinnen, zoals papieren kinderboeken, tijdschriften en strips. In 85% van de onderzochte kinderkamers zijn (papieren) boeken te vinden. Ondanks de interesse voor de digitale wereld blijven traditionele niet-digitale middelen belangrijk voor jonge kinderen. Maar het is de vraag waar de komende jaren het zwaartepunt zal komen te liggen: bij papier of digitale media?

Bieden online media risico’s of kansen?

In 2012 publiceerde het Nederlands Jeugd Instituut (NJI) een onderzoek naar risico’s van mediagebruik door jonge kinderen. Risico’s van online peuterspelletjes en kleuterspelletjes die worden aangehaald zijn:

  • Het verstoren van slaap;
  • negatief effect op de taalontwikkeling;
  • negatief effect op andere ontwikkelingsgebieden, zoals het ontwikkelen van een materialistische levenshouding of een ongezonde levensstijl.

Enerzijds brengen digitale media veel kansen met zich mee: kinderen kunnen door leerzame spelletjes op een speelse manier veel leren. Denk bijvoorbeeld aan een interactieve kleuterapp om de taalontwikkeling te stimuleren of puzzels online. Zo zijn er onder de gratis kinderspelletjes meer leerspelletjes.

Anderzijds lijkt het toenemend gebruik van digitale middelen gevolgen te hebben voor de ontwikkeling en de gezondheid.

Voor ouders is het door deze tegenstrijdigheden lastig in te schatten wat goed is voor hun kind en wat niet. Want brengt het digitale mediagebruik nou meer risico’s of juist veel kansen met zich mee?

Universiteit Leiden zoekt ouders met kinderen

Om deze vragen te beantwoorden is onderzoek nodig. Universiteit Leiden is in 2018 daarom gestart met het verkennende onderzoek ‘Peuters & Kleuters in de Digitale Wereld’.

De onderzoekers bestuderen wat de hedendaagse visie van ouders is op mediagebruik en hoe die hun jonge kind daarin begeleiden. Ook wordt een aantal kinderen getest op digitale geletterdheid.

Testen doen de onderzoekers door een aantal taakjes bij peuters en kleuters af te nemen. Zo worden de kinderen getest op de mate van vaardigheid op een smartphone aan de hand van een aantal opdrachten, zoals een foto maken of de telefoon ontgrendelen. Met dit onderzoek hopen de onderzoekers een beter beeld te kunnen schetsen van het mediagebruik van peuters en kleuters en bestaande vragen te beantwoorden!

Ben jij een ouder van een 3- of 4-jarig kind en bereid om de wetenschap een handje te helpen?
Vul dan eerst deze vragenlijst in en misschien word je uitgenodigd om samen met je peuter/kleuter deel te nemen aan dit belangrijke onderzoek.

Meer informatie over het onderzoek kun je hier vinden.

Meer weten over de invloed van media op kinderen? Lees dan de blogs over kinderen en media en kinderen en nieuws.

Chantal is moeder, schrijver, pedagogisch medewerker en NatuurWijzer. In het magazine www.oudersvannature.nl worden haar liefde voor kinderen, natuur en communicatie verenigd.

No comments yet.

Geef een reactie

error: Content is protected !!