Moestuinieren helpt tegen artrose

moestuinieren middel tegen artrose

Artrose is verzuring van het kraakbeen en kan heel pijnlijk zijn. Rustig maar gestaag bewegen kan helpen tegen artrose, omdat het het kraakbeen soepel houdt. Moestuinieren kan zo een oplossing voor artrose zijn.

Vanaf 40 jaar heeft het lichaam steeds meer moeite met het afvoeren van zure afvalstoffen. Zuurresten blijven achter in het kraakbeen. Daardoor gaat meer gewrichtskraakbeen verloren gaat dan er door het lichaam geproduceerd kan worden. Dit is vooral het geval als je boven de 40 bent, omdat je dan niet zo gemakkelijk nieuwe cellen aanmaakt. Het lichaam wordt daardoor minder soepel.

Het gevolg is artrose, ook wel gewrichtsslijtage genoemd.

Medicijnen tegen artrose

De reguliere geneeskunde schrijft vaak symptoomonderdrukkende medicijnen voor zoals pijnstillers en ontstekingsremmers. Die medicijnen onderdrukken ontstekingen en pijnen.

Maar de afvalstoffen van deze medicijnen zijn toxische zure afvalstoffen die de afbraak van kraakbeen alleen maar doen toenemen. Langdurig gebruik van deze medicijnen zorgt op termijn daardoor juist voor het verslechteren van de situatie door de sterk verzurende werking.

Een andere methode is het toedienen van glucosamine of een injectie met hyaluronzuur. Dit zijn stoffen die deel uitmaken van het kraakbeenweefsel. Maar de effectieve werking is niet echt bewezen en de verlichting onvoldoende. en dikwijls niet effectief genoeg. In een vervuilde/verzuurde kraakbeenomgeving zullen glucosamine en hyaluronzuur niet goed werken.

Ontzuren tegen artrose

Belangrijk is het lichaam eerst te ontzuren. Dan kan glucosamine nog weleens werken. Ontzuren kan door basisch water te drinken. Dit is water met een hoge pH waarde (pH = 9,5). Door het drinken ervan zou de zure afvalstoffen in het kraakbeen afgevoerd worden. Door het drinken van basisch water zou zelfs in korte tijd de zuurgraad in het bloed positief veranderen waardoor de omgeving van het kraakbeen minder verzuurt. Hoewel sommigen denken dat drinken van basisch water niet helpt.

Last van artrose? Blijf bewegen!

Mensen met pijn of last van stijfheidklachten door verzuurd kraakbeen gaan vaak minder bewegen. Terwijl beweging juist heel belangrijk is bij artrose! Door te blijven bewegen blijven de gewrichten en het kraakbeen in goede conditie. Als mensen stoppen met bewegen is de kans groot dat de kwaliteit van het kraakbeen verder afneemt en de artrose verergert.

Bewegen bij artrose is belangrijk omdat het:

  • de spieren en gewrichten soepel en sterk houdt;
  • goed is voor de conditie;
  • hart en de longen sterker maakt;
  • mensen minder pijn hebben.

Door te bewegen blijf je mentaal ook nog eens fit!

Wie moestuiniert blijft soepel

Door te bewegen ontstaat weliswaar verzuring in de spieren, maar het lichaam gaat vervolgens ook efficiënter om met zuurstof. Het netto-resultaat is dat door gematigd bewegen het lichaam niet verzuurt. En dat gaat artrose tegen!

Kies voor een activiteit die bij de mate van uw artrose past. Dat kan wandelen of fietsen zijn, maar ook moestuinieren.

Moestuinieren als middel tegen artrose

Ik schreef eerder over de voordelen voor de gezondheid van moestuinieren.

Moestuinieren is een rustige activiteit die het lichaam soepel houdt, verzuring tegengaat en helpt bij artrose.

Bovendien is het een goed middel tegen stress en tegen hartaanvallen en beroertes. Mensen met een moestuin leven gemiddeld 7 jaar langer!

Met mijn online moestuincursus werk je aan je gezondheid.

Voor 149 euro krijg je 30 weken lang:

  • Ons teeltplan
  • Elke week – van april tot november – wordt je verteld wat je in de moestuin kunt doen.
  • Natuurweetjes
  • Kinderactiviteiten
  • Recepten

Dat is al heel veel informatie, 30 weken lang.

Tot maandag 16 april wordt deze cursus voor slechts 49 euro aangeboden!!

En als bonus kunnen deelnemers aan de moestuincursus kunnen meedoen aan een zonnebloemwedstrijd. Daarmee maken ze kans op eeen verblijf op Terschelling (voorwaarde uitreiking prijs is voldoende deelname).

Met deze online moestuincursus ben je een uurtje per dag lekker in je tuin bezig, als je wilt natuurlijk langer. Het levert je een goede gezondheid en lekkere groenten op. En als je kleinkinderen langskomen, heb je een leuke activiteit voor ze in petto.

Waar wacht je op? Schrijf je in! En geniet van een soepeler lichaam en gezonde voeding.

Chantal is moeder, schrijver, pedagogisch medewerker en NatuurWijzer. In het magazine www.oudersvannature.nl worden haar liefde voor kinderen, natuur en communicatie verenigd.

, ,

No comments yet.

Geef een reactie

error: Content is protected !!