Gezond snoepen met zelfgemaakte energierepen

Zelfgemaakte energierepen

Ik ben een echt snoepdoos. Vooral chocola gaat er goed in. Nu is niets met chocolade te vergelijken, maar deze zelfgemaakte energierepen komen in de buurt! Snoepen, maar toch gezond eten, win-win.

Dit recept is een beetje afgekeken van de wikkels van de energierepen uit de biologische winkel. De repen zijn heel gemakkelijk te maken, leuk en lekker voor kinderen. Maal alles in een keukenmachine fijn tot een dikke pasta, duw de brei in een vorm, laat het afkoelen en snijd het in plakjes. Peace of cake!

Voor het gemak ga ik uit van gelijke delen (ontpitte) dadels, gedroogd fruit en noten. Een hele lekkere combi is kersen, amandelen en vijgen, maar je kunt ook andere soorten gedroogd fruit en noten nemen. De dadels moeten erin om alles bij elkaar te houden en voor de zoete smaak.

Extra ingrediënten toevoegen kan wel, bijvoorbeeld kokos, chia- of sesamzaden en zelfs chocoladekruimels. Maar neem als basis altijd 1/3 dadels, 1/3 gedroogd fruit en 1/3 noten. De extra ingrediënten voeg je op het eind toe als alles is vermalen (kneed het daarna nog een keer door).

Wat heb je nodig voor 8 grote of 16 kleine energierepen?

  • 1 kop noten
  • 1 kop gedroogde vruchten
  • 1 kop (12-15) ontpitte gedroogde dadels

Materiaal

  • Keukenmachine
  • Plastic folie of vetvrij papier
  • Scherp mes

Hoe maak je de energierepen?

  1. Rooster de noten zonodig. Door het roosteren krijgen de repen een geroosterde notensmaak. Maar ongebrand kan natuurlijk ook. Roosteren doe je in de oven bij 350 ° C gedurende 10 tot 12 minuten, tot de noten lekker ruiken en goudbruin worden. Wel even laten afkoelen voordat je ze toevoegt.
  2. Doe de noten, gedroogde vruchten en dadels in een keukenmachine. Laat een paar keer kort draaien om ze te breken. Haal de dadels uit elkaar als ze beginnen om samen te klonteren.
  3. Vervolgens laat je de machine non-stop een halve minuut draaien. Daarna moeten de ingrediënten allemaal in kleine stukjes zijn gebroken. Zorg ervoor dat alles wordt vermalen door steeds de randen van de kom schoon te maken.
  4. Laat dan de keukenmachine nog 1 tot 2 minuten continu draaien. Net zolang totdat tot een bal gevormd is. De ingrediënten moeten goed vermengd zijn en samenklonteren.
  5. Druk dan de massa in een vierkant en laat afkoelen. Dat doe je als volgt: leg een stuk plasticfolie of vetvrij papier op je werkblad en leg daar het deeg op.
  6. Druk het deeg vervolgens met je handen tot een dik vierkant van ongeveer 20×20 centimeter. Wikkel de plak in een vochtige doek en laat minstens een uur afkoelen (of een hele nacht).
  7.  Na het koelen leg je het deeg op een snijplank. Snijd de plak in 8 of 16 repen. Wikkel elke reep in plastic folie of vetvrij papier.
  8. Je kunt de repen in de koelkast gedurende enkele weken bewaren en in de vriezer tot 3 maanden. De repen kunnen direct uit de vriezer of koelkast worden gegeten, maar zijn dat wel wat taai. Op kamertemperatuur zijn ze zachter. In een broodtrommel of rugzakje zijn ze prima een hele dag ongekoeld te bewaren!

Extra tips voor de energiereepjes:

  • Van het deeg kunnen ook kleine balletjes worden gemaakt. Laat ze eerst afkoelen tot ze stevig zijn, wikkel ze dan in plastic zodat ze langer houdbaar zijn.
  • Probeer eens de volgende combinaties:

– kers-amandel

– abrikoos-amandelen

– cranberry-pecan

– appel-kaneel-walnoot

  • En dit zijn lekkere toevoegingen:
    Geraspte kokos, chiazaden, chocoladekruimels, cacaobonen, cacaopoeder, gesuikerde gember, gemalen kaneel, gemalen nootmuskaat, gemalen kardemom, citroenschil, limoenschil.
Chantal is journalist en fotograaf en werkt daarnaast als pedagogisch medewerker en NME-er. In het magazine www.oudersvannature.nl worden haar liefde voor kinderen, natuur en communicatie verenigd.

,

No comments yet.

Leave a Reply

error: Content is protected !!