Begin je eigen moestuin en wordt gezonder

Je eigen moestuin begieten

Wist je dat je met moestuinieren meer calorieën verbrandt dan met fietsen? Ook daalt door lekker bezig zijn in je moestuin de hoeveelheid stresshormonen.

Ik houd van moestuinieren. Toen ik voor de lol eens ging opzoeken wat tuinieren doet met je lichaam en geest, sloeg ik steil achterover. En besloot ik dat iedereen wilde laten moestuinieren met mijn moestuincursus.

Moestuinieren als work out

Neem nou bewegen. Wie fit wil zijn en aantrekkelijk rent rondjes of hijst zichzelf naar de sportschool. Maar dat hoeft dus helemaal niet! Moestuinieren is een goede work out.

Want met moestuinieren verbrand je meer calorieën dan met fietsen, afhankelijk van de activiteit tussen de 120 en 600. Graven, wieden en maaien zijn de meest intensieve klussen. Met een half uur graven worden bijvoorbeeld al 150 calorieën verbrand.

Slank met je eigen moestuin

Als je een groentetuin hebt, eet je automatisch gezonder en blijf je op gewicht. Maar ook door al dat bewegen raak je de kilo’s wel kwijt.

Door te moestuinieren krijg je een beter figuur. Je gebruikt bijna elke spier in je lichaam, vooral die van de rug, dijen, armen en handen. Slanke dijen, willen we dat niet allemaal? Je hele lichaam wordt sterker door in te tuin te werken. En dat voorkomt blessures. Vergeet als je tilt niet om met rechte rug, dus gehurkt, te tillen.

Ook je balans en flexibiliteit worden beter doordat je de spieren rond de enkels en voeten traint. Ook dit helpt voetblessures te voorkomen.

Met een moestuin leef je langer

Uit een onderzoek door Universiteit Wageningen blijkt dat mensen met een groentetuin van alle leeftijden ‘s zomers meer bewegen dan mensen zonder moestuin. 84% van de mensen met een volkstuin voldoet aan de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (minimaal vijf dagen per week minstens een half uur matig intensief bewegen). Bij mensen zonder moestuin is dit percentage lager: 62% haalt de beweegnorm.

Iedereen weet dat bewegen goed is voor je hart. Mensen met een moestuin hebben dan ook minder kans op een hartaanval of een beroerte. Mensen die moestuinieren leven gemiddeld 7 jaar langer.

Een eigen moestuin tegen de stress

Verder helpt een moestuin tegen diabetes en versterkt het je immuunsysteem door regelmatig contact met de bacteriën in de bodem.

Als bonus is een eigen moestuin de remedie tegen stress.

Omgevingspsycholoog en hoogleraar natuurbeleving in Groningen Agnes van den Berg ontdekte bij het onderzoeksprogramma ‘Vitamine G’ – waarbij de relatie tussen gezondheid (Vitamine) en groen (G) wordt onderzocht – dat je na een ruzie met je partner of je baas het beste een half uurtje kunt moestuinieren.

Wie na een stressverhogende bezigheid tuiniert heeft minder van het stresshormoon cortisol in zijn speeksel dan wie een half uur lezend doorbrengt, binnen, zonder uitzicht op groen. Bij 30 onderzochte volkstuiniers bleek na 30 minuten tuinieren de concentratie stresshormonen in het speeksel met gemiddeld 22% te zijn gedaald. Bij een controlegroep die gevraagd werd om binnenshuis te lezen was dit slechts 11%.

Doe je mee met mijn online moestuincursus?

Ik bied ouders, opvang en onderwijs een online cursus voor een mooie, makkelijke moestuin. Heb jij een volkstuin, een eigen tuin of rond school of opvang een stukje grond? In 20 vierkante meter tuin kun jij al 8 gewassen en bloemen telen. Wanneer je mijn cursus volgt, ontvang je wekelijks moestuintips. Die passen we aan aan het weer op dat moment. We telen namelijk zelf mee!
Daarnaast krijg je ideetjes voor kinderactiviteiten in de moestuin, informatie over telen en de planten en dieren in de moestuin en recepten.

Geef je je op vóór 1 april, dan hoef je geen groentezaden te kopen. Je krijgt de moestuinzaden dan namelijk gratis thuisgestuurd.

Wil je eerst kijken of het iets voor je is? Geef je dan op voor de nieuwsbrief van Ouders van Nature en je krijgt de mogelijkheid onze zaaikalender voor de moestuin en de moestuin indeling gratis te downloaden. Zo zie je direct wanneer je de sla moet zaaien en de courgetten kunt kweken.

Je kunt zelf aan de slag met deze moestuin planner, maar mijn online moestuincursus geeft je zoveel meer. Voor minder dan 5 euro per week krijg je meer informatie van mij dan jij in die tijd (=geld) bij elkaar kunt Googlen 😉

Ik wil graag meer informatie over deze moestuincursus

 

Fotocredit: door Amanda Lucidon

Chantal is moeder, schrijver, pedagogisch medewerker en NatuurWijzer. In het magazine www.oudersvannature.nl worden haar liefde voor kinderen, natuur en communicatie verenigd.

, ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Laatste dag voor gratis groentezaden! | Ouders van nature - maart 27, 2018

    […] Moestuinieren is gezond. Meer daarover lees je hier. […]

  2. Moestuinieren helpt tegen artrose | Ouders van nature - april 13, 2018

    […] Ik schreef eerder over de voordelen voor de gezondheid van moestuinieren. […]

Geef een reactie

error: Content is protected !!