10 renspelletjes

Tikspelletjes en renspelletjes

Ga je vandaag met een groepje kinderen naar buiten? Doe dan deze variaties op tikkertje. Zo worden jullie lekker warm en krijg jij een goede conditie.

Weer of geen weer, kinderen vinden het leuk om naar buiten te gaan. Buitenspelen is goed voor de aanmaak van vitamine D en helpt tegen depressies en gedragsproblemen. In de periode is het belangrijk dat je warm en regenbestendig gekleed gaat, dan blijft het leuk. Toch een koud momentje? Doe dan een van deze renspelletjes waarbij de kinderen lekker in beweging komen. De meeste zijn leuk vanaf zes spelers. Ouders, neefjes, nichtjes en buurtkinderen, doe mee!

Boomtikkertje

Spel voor in het bos waarbij je boomsoorten leert onderscheiden. Kies vooraf een boomsoort, een eik, kastanje of den, waar de kinderen vrij zijn.  Er is één tikker die de andere kinderen probeert te tikken.  Andere soorten bomen dan de gekozen boomsoort tellen niet mee. Als een kind aan een andere dan de genoemde soort vasthoudt, mag hij dus gewoon getikt worden. Er mag maar één kind bij een boom staan. Als je getikt wordt ben je tikker.

Geef van tevoren het speelgebied aan. Roep telkens ‘berken vrij’ of ‘eiken vrij’, om aan te geven welke boomsoort vrij is. Je kunt dus wisselen van boomsoort. Met dit spel kun je ook het verschil tussen loofbomen en naaldbomen leren. Roep dan ‘loofbomen vrij’ of ‘naaldbomen vrij’.

Een variatie is dat je het aantal tikkers laat oplopen zodat het voor de overgebleven kinderen steeds moeilijker wordt niet getikt te worden.

Boompje verwisselen

Wijs een aantal bomen van één boomsoort aan (kies daarbij het aantal kinderen min één.)

Tel tot drie en dan wisselen de kinderen van boom. Als je je boom loslaat mag je niet meer terug. Als een kind geen boom heeft of bij een verkeerde boomsoort staat is hij/zij af. Er doet dan ook een boom minder mee, net als bij stoelendans.

Je kunt dit een paar keer doen met verschillende soorten bomen.

Ratten en raven

Maak een vak met buitenlijnen en een middenlijn. Bij deze lijn staan twee partijen in twee rijen tegenover elkaar. De ene rij is de ratten, de andere rij de raven.

Een volwassene vertelt een verhaal (dat kun je ter plekke bedenken) waarin de woorden ‘ratten’ en ‘raven’ voorkomen. Valt in dit verhaal het woord ratten, dan rennen de ratten zo snel als ze kunnen weg, naar hun eigen achterste buitenlijn. De raven proberen de ratten voordat ze daar zijn te tikken. Valt het woord raven in het verhaal, dan rennen de raven weg en gaan de ratten hun tikken.

Let op: je mag 1 persoon van de tegenpartij tikken, niet meer. Het spel is afgelopen als er geen ratten of raven meer over zijn.

Vos kom uit je hol

Eén kind, de vos, zit onder een laken. De andere kinderen staan zo’n 30 meter er vandaan. Het is handig als je een punt afspreekt waarachter ze wachten of een lijn tekent.

De kinderen lopen op de vos af en roepen: “Vos kom uit je hol!”. De kinderen komen steeds dichter bij. Ze blijven roepen: “Vos kom uit je hol!” Ineens komt de vos uit z’n hol en probeert zoveel mogelijk kinderen te tikken. Wanneer de kinderen weer achter de lijn staan zijn ze vrij.

Kat en muis

Bij het tikspelletje kat en muis speelt een kind de kat en een ander kind de muis. Alle anderen die meedoen gaan om de muis heen staan.

De kat moet de muis proberen te vangen, maar de anderen beschermen de muis. De kat probeert onder de armen van de kinderen door te kruipen en in de kring te komen. Als de kat in de kring is kan hij namelijk de muis pakken.

Heeft de kat de muis gevangen, kies dan twee nieuwe kinderen die de kat en muis mogen spelen.

Dierentikkertje

Bij dit tikspel komen dierennamen voor. Het is een buitenspel waarbij de kinderen gewoon tikkertje gaan spelen, maar als de tikker jou wil tikken, moet je vlug een dierennaam zeggen. Ben je op tijd? Dan ben je geen tikker, maar kun je weer wegrennen. Ben je te laat en heeft de tikker jou al getikt voordat je een dierennaam hebt gezegd, dan ben je af en ben jij de tikker.

Om dierentikkertje moeilijker te maken kun je afspreken dat alleen dierennamen genoemd mogen worden met een bepaalde letter en dat er geen dubbele dierennamen gezegd mogen worden.

Onderdoorkruip tikkertje

Een eenvoudige variant op tikkertje. Er is één tikker en de anderen moeten wegrennen. Spreek een afgebakend terrein af waarbinnen de kinderen mogen wegrennen. Als een kind getikt wordt, gaat het met zijn benen gespreid staan. De kinderen die nog niet getikt zijn, mogen hem vrij maken door onder de benen door te kruipen.

Het spel is voor bij als iedereen is getikt. Ook kun je afspreken dat na een bepaalde tijd een andere tikker mag zijn zodat iedereen aan de beurt komt. Wie tikt de meeste kinderen?

Voetje van de vloer

Voetje van de vloer is een leuk kinderspel wat veel kinderen al wel kennen. Het gaat erom dat iemand rond gaat lopen als tikker. Als diegene langs komt, moet de ander de voeten van de vloer doen. Je voeten mogen de grond echt niet raken. Raakt een kind met de voeten toch de grond? Dan mag de tikker het kind tikken en is hij of zij de tikker.

Dit spel is leuk als je in een natuurlijke omgeving bent met omgevallen bomen, boomstronken en takken om aan te hangen. Of een speelplein met toestellen.

Maak wel een paar afspraken over de ruimte waarbinnen het spel wordt gespeeld en de maximale duur dat je ergens mag zitten, bijvoorbeeld 10 seconden. De tikker mag dan natuurlijk niet ernaast staan wachten tot die 10 seconden om zijn.

Tien tellen in de rimboe

Dit tikspel is een soort verstoppertje. De zoeker staat bij de ‘buut’ en roept ‘Tien tellen in de rimboe’ en telt vervolgens van 10 naar 0. De andere kinderen gaan zich nu verstoppen binnen een van te voren afgesproken gebied. Nadat de zoeker klaar is met tellen moet hij de anderen proberen te ontdekken, maar zonder de buut te verlaten. Als hij een ander kind heeft ontdekt, roept hij zijn naam en de plaats en moet dat kind naar de buut komen.

Als hij niemand kan zien, begint hij opnieuw, maar nu roept hij ‘Negen tellen in de rimboe’ en tel hij van negen tot 0 terug. Iedereen moet ondertussen uit zijn schuilplaats komen en snel de rug van de aftellende zoeker aantikken, zijn eigen naam noemen en zich weer snel verstoppen. Zo wordt het steeds moeilijker voor de verstoppers om zich te verstoppen. Wie blijft er als laatst over?

Schipper mag ik overvaren

Maak met bomen als ijkpunt of lijnen in het zand een speelveld. De kinderen staan aan een kant van het veld, de tikker in het midden. De spelers vragen nu al zingend aan de schipper: “Schipper mag ik overvaren ja of nee” waarop de schipper “ja” antwoord. De spelers vervolgen: “Moet ik dan ook geld betalen ja of nee?” waarop de schipper “ja” zegt en de spelers vragen: “Hoe?”

Hierna vertelt de schipper hoe de spelers de overkant moeten bereiken, bijvoorbeeld door te wandelen, te kruipen of door te hinkelen. Terwijl ze dat doen probeert de schipper ze te tikken. De schipper moet daarbij net zoals de rest van de spelers ook wandelen, hinkelen of iets anders.

Alle leuke spelideeën zijn welkom. Dus weet jij nog een origineel of lekker ouderwets tikspel of renspelletje? Laat het me weten onderaan de pagina!

Chantal is journalist en fotograaf en werkt daarnaast als pedagogisch medewerker en NME-er. In het magazine www.oudersvannature.nl worden haar liefde voor kinderen, natuur en communicatie verenigd.

, ,

No comments yet.

Leave a Reply

error: Content is protected !!